Marketing a branding

Ako na budovanie osobnej značky?

Mnoho ľudí tápe ako uchopiť osobnú značku a vlastnú prezentáciu.

Ak ste už dospeli do bodu, že si uvedomujete jej výhody a dôležitosť, ponúkam vám návod, ako si nastaviť stratégiu budovania osobnej značky.

Čo osobná značka vlastne je?

Predstavte si ju ako súbor hodnôt a zručností, ktoré reprezentujú vás aj vašu značku. Pri ambasádoringu, by sa dalo hovoriť o reprezentovaní značky vášho zamestávateľa.
Porozmýšľajte, čo pre vás osobná značka znamená, aký máte pohľad na seba a svoje hodnoty, na svoju prácu. Pomenujte to, čo by ste vedeli okoliu odovzdať zdieľaním toho, čím žijete. Sú to hodnoty, skúsenosti, edukácia, inšpirácia, pomoc druhým, čokoľvek, čo odkrýva vašu identitu.

“Značka nie je to, čo hovoríme my. Značka je to čo hovoria o nás druhí.”

Ako postupovať pri strategickom nastavení osobnej značky?

Ponúkam vám piliere, ktoré vám pomôžu na začiatku vaše myšlienky „upratať“.

1. pilier: definovať správy pohľad na osobnú značku

Zodpovedzte si, aký obsah dokážete a máte záujem tvoriť.

edukatívny – niečo ľudí naučím, budem vysvetľovať tému, objasním problematiku, ktorou žijem, budem zdieľať čo mi funtuje – tipy, rady, odporúčania, trendy, návody, webináre, info z prednášok, workshopov, spolupráce so školami a vzdelávacími inštitúciami, a pod.
inšpiratívny – chcem ľudí posúvať a motivovať k aktivitám
zábavný – chcem šíriť radosť a pozitívnu emóciu

2. pilier: ktorá z týchto rolí je pre mňa komfortná?

V čom sa cítite dobre? Mnoho ľudí nemá pocit, že má čo odovzdať druhým. Majú pochybnosti, či ich obsah bude niekoho zaujímať. Zoberte si to z opačnej stránky. Čo je to, čo vám prekáža, v čom nedokážete byť sami sebou. To určite nerobte, lebo vám to nikto neuverí.

3. pilier: ktorý kanál je pre mňa komfortný/ na aký formát sa cítim / čo je mi prirodzené

Premyslite si aká platforma a formát vám vyhovujú. S čim budete OK? Čo vám neuskodí reputačne. Pamätajte, že čokoľvek je pri budovaní osobnej značky lepšie, ako nič.

Premýšľajte napríklad takto:

  • ak som introvert, zvolím si radšej písaný text (blog)
  • ak mi nevadí mikrofón, mohli by to byť podcasty, videoblog a pod.
  • ak mi nevadí kamera, úplne perfektné bude video a zapojenie viacerých zmyslov zákazníka

Pamätajte na to, že budovanie vašej osobnej značky je vlastne o zdieľaní vášho osobného príbehu. A ten by mal rezonovať so zákazníkmi. Práve príbeh podporuje vzácny zákaznícy vzťah a magnetizuje vašich zákazníkov.

4. pilier: definujte si hlavné komunikačné posolstvo

Aký máte cieľ – čo bude hlavné posolstvo
Aká asociácia sa má so mnou spájať
Čo je základnou myšlienkou, ktorú chcem zdieľať

5. pilier: definovať čo robím, ako to robím a prečo, robím to čo robím a tiež, prečo by to malo druhých zaujímať

Prečo je to, čo odpovedá na mnohé otázky. Je to to, čo ľudí reálne i zaujíma. Chcú vedieť, čo z vás budú mať oni. Aké potreby si naplnia. V čom ste pre nich prínosom. Prečo odkrýva zmysel a odpovedá na mnohé podvedomé otázky, najmä tie, ktoré sa úzko spájajú s dvôveryhodnosťou.

6. pilier: aké zručnosti mi pomôžu v budovaní osobnej značky/ čo potrebujem zlepšiť/ na čom pracovať

Ak sa rozhodete pre písaný text práve copywriting pre písanie blogov bude to, v čom sa potrebujete zlepšovať.
Ak sa rozhodnete cestou neplatenej reklamy, SEO pre správne použitie vhodných kľúčových slov je to, čo vám napomôže generovať prospešné texty na mieru vyhľadávaným frázam.
Ak sa rozhodnete školiť či prednášať, mali by ste neustále zlepšovať prezentačné zručnosti – pracovať s hlasom, dychom, publikom, s prípravou na vystúpenie.

Mnoho ľudí robí chybu hneď na začiatku. Vrhnú sa do osobnej prezentácie intuitívne, sledujú nerelevantné metriky a majú obrovské okamžité očakávania. Budovanie značky sa nestane z večera do rána, a nezabezpečí vám ju ani perfektne prepracovaná stratégia. Potrebujete byť vytrvalý, konzistentný, autentický a potrebujete pravidelne vyhodnocovať čo vám funguje a čo nie. Bez úvodného definovania toho čo a ako budete robiť to bude skutočne veľmi náročné.

“Nesnažte sa predať, snažte sa zaujať a vytvárajte chuť i túžbu nakupovať.”

Aké metriky sa oplatí sledovať?

Vaše budúce metriky úzko súvisia s vašimi cieľmi.

V úvode je lepšie zamerať sa na to čo dokážete ovplyvniť. Zamerajte sa preto radšej na proces tvorby osobnej prezentácie ako na svoje očakávania. Stanovte si procesné ciele napríklad na 6-12 mesiacov.

Procesné ciele týždňa môžu zahŕňať napríklad nasledujúce položky:

  • 2x napíšem príspevok na vybranej sociálnej sieti
  • 10x dám komentár iným ľudom
  • 1x pridám blogový článok na web
  • 3x oslovím podcasterov a budem 1x mesačne v podcaste
  • 2x urobím webinár,
  • 1x sa zúčastním nejakej prednášky

Pamätajte, že značka sa buduje najlepšie ak je fyzicky aj mentálne dostupná. Vyberajte si ciele, ktoré vám zabezpečia vašu vizibilitu ako online tak i v offline priestore. Tieto dva diametrálne odlišné svety sa nakoniec dajú krásne prepojiť. Dokážete napísať post o konferencii, na ktorej ste mali prednášku. Z prednášky dokážete urobiť blogový článok a článok viete rozetapovať do niekoľkých ďalších príspevkov na sociálnu sieť.

Ak už budujete vašu osobnú značku nejaký čas, povedzme pol roka, viete sa začať pozerať na výsledkové ciele a zistiť, aký efekt prináša vaše úsilie.

Výsledkové ciele prichádzajú postupne, časom, a patrí medzi ne napríklad:

  • počet followerov
  • miera dosahov
  • počet zapísaných do newslettra
  • počet vypočutí podcastu
  • počet zdieľaní, lajkov, či komentárov v príspevkoch na sociálnych sieťach
  • počet účasntíkov vašich podujatí

Je ťažko stanoviť si presné čísla, jednoduchšie dokážete zaznamenať rast. Skúšajte iné časy publikovania, rôzne sociálne siete, rôzne formáty, posolstvá a marketingové kanály.

Akoukoľvek cestou sa vyberiete, hlavne buďte slobodný v tom čo robíte a láskavý k sebe a svojim potrebám.

Ja vám v tom držím palce. A ak by ste potrebovali pomôcť, či poradiť, neváhajte sa na mňa obrátiť.